יום ראשון, 10 במאי 2015

בדיקות גז ראדון: מה חשוב לכם לדעת



מהו גז ראדון והיכן הוא מצוי?

גז הראדון הוא גז ללא ריח, צבע או טעם. הוא גז אציל ז"א שהוא אינו נקשר ליסודות אחרים הוא כמעט ואינו מגיב לחומרים אחרים –לא ניתן לשינוי. גז הראדון נוצר בהתפרקות רדיואקטיבית של היסודות ראדיום ואורניום מתוך האדמה ומתפזר לאוויר ולמים. הוא משתחרר מעומק האדמה 1-2 מטרים לאוויר אותו אנו נושמים בסביבה פתוחה וחודר למבנים סגורים דרך פתחים וסדקים. הוא מצוי בחומרים שונים כגון: מלט, בטון ריצוף, קרמיקה, בלוקים וחומרי בנייה שונים.

האם גז ראדון מסוכן לבריאותינו?

גז הראדון מגיע לאוויר ובמשך 3.8 הימים שזה מחצית חייו -מתבצע תהליך התפרקות רדיואקטיבי הדרגתי בו נוצרת שרשרת של 'בנות' ראדון. בנות הראדון נוצרות -בזמן מחצית החיים- כאטומים רדיואקטיביים של חומרים מוצקים אשר נספגים ברובם לחלקיקי האבק שבאוויר ומגיעים לריאותינו בזמן שאיפת האוויר. בנות הראדון קצרות חיים והן דועכות במהירות ופולטות, בנוסף, חלקיקי אלפא. לריאותינו מגיעים חלקיקי האבק טעוני האטומים הרדיואקטיביים אשר נשארים ברקמת הריאה וחלקיקי האלפא אשר עלולים לגרום לשיבושים בצופן הגנטי של התאים בריאות. השיבושים הללו בתאים עלולים להפוך במשך השנים לתאים ממאירים (סרטניים(. במחקרים נמצא שחשיפה ממושכת לריכוז גבוה של גז ראדון מהווה סיכון בריאותי העלול לגרום למחלת סרטן הריאות ולמחלות נוספות. לכן, חשוב לבצע בדיקות גז ראדון בסביבה בה אנו חיים, להימנע מנשימה של אוויר עם ריכוז גבוה של גז ראדון הגורם לנזק בלתי הפיך לתאי הרקמות בגוף 
.
כיצד גז הראדון חודר למבנה?

גז הראדון עשוי לחדור לתוך המבנה דרך סדקים, חריצים, צינורות, חללים שבהם עוברות צנרות החשמל, מערכת הביוב ועוד. בימות החורף כשחלונות הבית סגורים והחימום פועל, יש הבדלי טמפרטורה והאוויר החם שבבית מתחיל לעלות. נוצר לחץ בקומות התחתונות של המבנה או במרתף במרתף שמאיץ תהליך של שאיבת הגז מהאדמה לתוך המבנה. ריכוז הראדון ותוצרי התפרקות הרדיואקטיבית של הראדון 'בנות הראדון' באוויר עולה. 

מהו ריכוז גז הראדון במבנים?  

באוויר הפתוח גז הראדון אשר עולה מן הקרקע הופך דליל יותר ונסחף הלאה עם הרוח. לעומת זאת, בתוך המבנים, ריכוז גז הראדון עולה בהדרגה עד שמגיע לרמה מסוימת בה הוא מתייצב ולכן מאוד חשוב לאוורר.  

היכן ריכוז גז הראדון עשוי להיות גבוה יותר?
המקור הראשי לריכוז גבוה של גז הוא במרתפים וחדרים שצמודים לקרקע. המקור השני והחלש יותר הוא הדפה של הגז מחומרי בניה. ריכוז גז הראדון בבית אינו קבוע, אלא משתנה. בדר"כ הריכוזים  בלילה גבוהים מהיום ושונים מעונה לעונה.
ריכוז גז הראדון בבית תלוי בריכוז האלמנטים אורניום-238, ראדיום-226 וראדון-222 באדמה, סדקים ובקעים באדמה, תלוי בתנאי האוורור, הפרשי הטמפרטורה, הלחץ בין פנים הבית והחוץ.
  
מדוע ומתי צריך לבצע בדיקות לגז ראדון?

מומלץ מאוד לבצע בדיקת גז הראדון לקביעת ריכוז  הגז - בעיקר לבתים צמודי קרקע, מקלטים, מחסנים, מרתפים ובמבנים תת-קרקעיים אחרים. בנוסף חשוב לבצע בדיקה לאיתור גז ראדון בכל מבנה המשמש למגורים, מקום עבודה, מוסד לימוד או מבנים המשמש לפעילויות פנאי. חשוב מאוד לבדוק גז ראדון במבנים אשר שוהים בהם תינוקות או ילדים.
רק בעזרת המדידה ניתן לאתר את כמויות הגז בתוך המבנה. 

ממתי יש צורך לבצע בדיקת גז ראדון?

חשוב לבצע בדיקה לאיתור גז ראדון לפני ואחרי בניית הבית וכאשר מבנה עבר שינויים כמו החלפת ריצוף במבנה, סגירת חלונות ועוד.  

במידה ואין שינויים במבנה מומלץ ע"י המשרד להגנת הסביבה ומשרד התמ"ת לבצע בדיקה גז ראדון אחת ל 5 שנים - במבנה מגורים ואחת ל – 3 שנים – במוסדות חינוך ומשרדים ציבוריים.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה